Venstre har kogt rigtig meget suppe på DIs erhvervsanalyse | Hillerød Radikale Venstre

Venstre har kogt rigtig meget suppe på DIs erhvervsanalyse

Venstre i Hillerød har i ugevis haft den dystre mine på: Hillerød klarer sig rigtig skidt i Dansk Industris årlige måling af danske kommuners erhvervsvenlighed. Vi er røget ned ad listen til nr. 63 af 96. Men før vi synker helt ned i et stort, sort hul bør det nævnes, at Hillerød i Dansk Byggeris lignende analyse i juni hoppede op fra nr. 45 til nr. 20 i år.

af: Ebbe Mosebæk Rasmussen

Et relevant mål for erhvervslivets trivsel er job i det private. Her dumper Hillerød for alvor med noget nær bundplacering hos DI. Det skyldes nu nok, at DI anvender et pudsigt mål: Private job i forhold til job i det offentlige. Og da vi i Hillerød jo både har sygehus og regionsgård, må vi jo ryge ned ad listen. Skader offentlige arbejdspladser erhvervsudviklingen? Nej vel, så var jyder nok ikke så ivrige efter at få fingre i udflyttede, statslige arbejdspladser. Et bedre mål er antal private job pr. indbygger. Her ligger Hillerød nr. 15 af de 33 kommuner i hovedstadsområdet, og sammen med Lyngby og Allerød helt i top i Nordsjælland.

Endnu bedre ser det ud med væksten i private job. Fra 2011 til 2016 var væksten på 20 pct. Det tredjehøjeste blandt de 33 kommuner. Udvidelserne hos Novo og Foss vil bidrage til den udvikling. Så op med hovedet, vi kan godt – faktisk rigtig godt. Lad os da være stolte af det, uden at det skal være en sovepude!

I den seneste Venstre-artikel om DI-analysen ( FAA 2. oktober) fremhæves, at Venstre Hillerød lytter til erhvervslivet. For at være mere præcis: …til 3,3 pct. af virksomhederne (83 svar; og der er 2525 virksomheder i kommunen). Det er fint, at DI med sin undersøgelse skaber debat om erhvervslivets vilkår. I det Radikale er vi optaget af virksomhedernes ve og vel, så vi er glade for opmærksomheden på det erhvervspolitiske. Men måske analysen ikke kan stå alene og tjene som det endegyldige, hurtige opslagsværk på, hvad vi bør gøre.

Venstre fremhæver, at de 84 adspurgte sender kommunens sagsbehandling på miljø, byggesager og sygedagpenge 46 pladser ned ad listen. Det lyder jo vildt. DI giver virksomhederne mulighed for at vurdere kommunens indsats med scoren  ’meget utilfreds’, ’utilfreds’, ’hverken/eller’, ’tilfreds’ eller ’meget tilfreds’. Så må Hillerød vel ligge og rode rundt omkring ’meget utilfreds’? Nej. På alle de tre sagstyper ligger Hillerød sammen med 75-90 af de i alt 96 kommuner i spændet mellem ’hverken/eller’ og ’tilfreds’. I mine øjne ikke en overbevisende argumentation for, at det lige er her, hvor vi skal sætte ind.

Plejecenter Skovhuset i Hillerød Øst viser en anden vej. De er gået med i et stort projekt til 8 mio. kr. om at indføre kunstig intelligens, der kan hjælpe demensramte beboere. Skovhuset samarbejder med Væksthuset, DTU, statens Innovationsfond og virksomheder om nye løsninger, der løfter livskvaliteten hos husets ældre. Samtidig kan Hillerød Kommune undgå dyre hospitalsindlæggelser, og virksomhederne får mulighed for at udvikle nye, kommercielle løsninger til salg og eksport. En stor cadeau til Skovhusets ledelse og medarbejdere for at gå ind i dette trods en travl hverdag. Det er intelligent, lokal erhvervspolitik.