Røgfri fremtid | Hillerød Radikale Venstre

Røgfri fremtid

Det er vores fælles ansvar at mindske antallet af unge, der ryger.

af: Christina Thorholm

Det gør vi ved at arbejde for, at unge aldrig tænder den første cigaret. Det glæder mig derfor, at byrådet har sagt ja til at Hillerød kommune er medlem af netværket ”Røgfri Fremtid”.

Det er svært at holde op med at ryge, det skal også være svært at begynde. Undersøgelser viser, at den sociale afhængighed er større end tobaksafhængigheden.

Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge.  Kræftens Bekæmpelse og Tryg Fonden har etableret partnerskabet Røgfri Fremtid, som arbejder for, at vi kan se de første røgfri generationer vokse op. Røgfri Fremtids mål er et samfund, hvor ingen børn og unge ryger, og hvor færre end fem procent af den voksne befolkning ryger i 2030.

Røgfri fremtid arbejder ikke for et forbud. De arbejder for en ny røgfri norm, hvor tobak ikke er synligt, attraktivt eller lettilgængeligt. Med deltagelse i Røgfri fremtid deltager vi i arbejdet for at påvirke rammer og regler, der sikrer, at vores børn bliver den første røgfri generation. Der er allerede erhvervsskoler i andre kommuner, der har besluttet røgfri skoletid – jeg håber, netværkssamarbejdet vil inspirere Hillerød kommune til det samme