Nationalparken: Ti år på listesko – frem med syvmilestøvlerne! | Hillerød Radikale Venstre

Nationalparken: Ti år på listesko – frem med syvmilestøvlerne!

’Kongernes Nordsjælland’ kan blive den store, fælles attraktion for turister og borgere på tværs af de fem kommuner i nord. Nu er vi efter mere end 10 år – næsten – ved målstregen. Miljøstyrelsen forbereder bekendtgørelse, Folketingets vedtagelse og officiel åbning i 2018. Men lad os ikke vente igen-igen, lad os få idéerne på bordet nu. Byrådene må prioritere parken, så vi ser visioner tage form på 3-5 år og ikke efter ti lange års venten endnu engang. Et bud kunne være ’højklassede’ vandreruter. Med temaer som Gourmet, Sport og Fordybelse.
af Ebbe Mosbæk Rasmussen, Chefkonsulent

Begejstrede tyskere
Et tankeeksperiment: En sommermorgen om fem års tid. Et tysk ægtepar med teenagebørn er klar til at tage hul på den sidste etape på den vandrerute, de har valgt. Musklerne er ømme og nakken let solbrændt. Men gejsten fejler ikke noget. Den fulde pakkeløsning havde været dyr, men oplevelserne fuldt på højde med prisen. Velkoordineret af de lokale værter lige fra ankomst med transport af bagage fra hotel til hotel, så familien blot skulle nyde ferien.

Dagene havde frem for alt været familiesamvær om naturoplevelser og tid til stille refleksion. De havde mødt mange tyskere og svenskere, både familier og par. Og grupper på guidede ture med naturvejledere, historiefortællere og fitness-instruktører.  De udvekslede tips om steder på ruten, man ikke måtte gå glip af, selvom skiltningen var i top og understøttet af digitale værktøjer på flere sprog. Der var også tryg infrastruktur på strækningerne langs landevejene med afskærmning fra biltrafikken.

De lokale nordsjællændere var også flittige brugere af de nye muligheder i parken. Familien havde både mødt skoleklasser på cykel, spejdertrupper, efterskoler og erhvervsfolk på teambuilding.

Adgangskort til det hele
Der var selvfølgelig fri adgang til hovedattraktionerne: Skovene, søerne, de åbne landskaber, havet og stranden. Og til de store og små oplevelser, der bare opstår, når man er i naturen og er åben for lyde, dufte, dyr og planter.

Den fulde pakke gav gratis adgang til meget mere. Guidede ture på kongeslotte, klostre og museer. Børnene havde valgt at sove i shelter en nat, og de havde fået lokale røverhistorier ved bålet og deltaget i søsport dagen efter. Forældrene var optaget af det Nye Nordiske Køkken. De havde spist på flere, gode restauranter i København i dagene før de tog nordpå. Nu havde de klippekort til smagsprøver og rundvisninger på de lokale mikro-bryggerier, gårdbutikker med egne produkter, frisk fisk fra kuttere ved kysten, mejerisalg og frugtplantager. De lå langs ruten eller på små afstikkere.

Den samlede oplevelse var bundet sammen af nyanlagte lærings- og oplevelsespunkter elegant flettet ind i landskabet. Med hvert sit tema. Historien, Landskab og Dyreliv, Sport og Action, Lær om Klima-Energi-Miljø. Og med det fælles udgangspunkt: Kærlighed til og respekt for naturen.

I solseng ved Nordkysten
I aften ville de være ved vejs ende. Hillerød med slot og barokhave og gourmet-middag som en del af pakken. I morgen videre nordpå i sommerhus med velfortjent afslapning. I alt 14 gode dage med storbyliv i København, aktiv vandretur og oplevelser i Kongernes Nordsjælland og så sommerhus ved stranden til slut. Og rejsekort til de gode togforbindelser, så de kunne nå de byer, de ikke klarede til fods.

Grøn vækst ved fælles hjælp
Retur til 2017. Hillerød har slot og dyrehave som noget fantastisk. Men når man løfter blikket og ser alt det andet i det brede bånd over Nordsjælland, har vi jo tilsammen noget unikt. Vi kan give borgere og turister en autentisk, sund, aktiv og individuel oplevelse i Kongernes Nordsjælland. Det er i høj kurs. Der ligger mange gode, lokale jobs og venter, hvis vi kan skrue en model sammen, der er interessant for erhvervslivets store og helt små spillere, for lodsejerne, og i samspil med naturforeninger, turismen og alle de andre aktive ildsjæle og organisationer. Lad os nu komme i gang. Hvilken retning skal parken tage? Hvem har gejsten? Hvilke positioner tegner der sig?