Næstekærlighedens tilbagetog | Hillerød Radikale Venstre

Næstekærlighedens tilbagetog

Foragten for ’de fremmede’ er efterhånden en så naturlig del af vores liv, at vi ikke længere registrerer den som noget særligt, eller tabubelagt.

af Lasse Kjerulff

Vi ser billederne om krigens rædsler, og hører beretningerne i medier hver dag. Alligevel føler vi os ikke længere forpligtet til at hjælpe verdens allersvageste.

Når man følger den offentlige debat, senest med Nye Borgerlige, Kim Hendry’s indlæg I Hillerød posten d. 6. juli. ’Hvornår er nok mon nok?’ Kunne det tyde på, at vi enten er for selvoptaget til at indse at vi er i en position hvor vi reelt har en mulighed for at hjælpe mennesker i nød. Eller også har for alvor mistet det som gør os menneskelige.

Jeg stiller mig selv spørgsmålet, om medmenneskeligheden og næstekærlighed ikke er en dansk værdi som er vær at grave frem igen? Vi lukker øjnene for at der findes mennesker, som lever i en virkelighed hvor ikke engang de nederste trin i Maslows behovspyramide er opfyldt.

Når Kim Hendry siger nej til kvote flygtninge, siger han direkte nej til at hjælpe de allermest udsatte mennesker i verden. Han siger eksempelvis nej til at give husly til børn hvis alternativ, til statussen som kvoteflygtning under FN, er at blive tvangsrekrutteret som børnesoldater. Og han siger nej til at hjælpe purunge enlige mødre ud af overfyldte flygtningelejre i Libanon, hvor hver dag er en kamp for overlevelse og hver eneste vågne time går med at hutle sig til det næste sparsomme måltid.

Viljen og evnen til at hjælpe verdens svageste, er noget som Danmark i mange år har haft. Evnen har vi stadig! Måske nu i endnu højere grad end nogensinde. Det halter dog en lille smule med viljen.

I øjeblikket tager Danmark imod 0 kvoteflygtninge - Det kan vi ikke være bekendt! Vi har en forpligtigelse til at hjælpe mennesker i nød, også i Hillerød kommune.