Ligestilling | Hillerød Radikale Venstre

Ligestilling

Radikale Venstre ønsker et mangfoldigt samfund. Et samfund uden diskrimination – med plads til forskellighed. Ligestilling er retfærdigt. Og det skaber et dynamisk samfund, hvor alle mennesker kan udfolde deres talent.
Vi styrker ligestillingen for alle mennesker
Vi vil sikre menneskets frihed, og anerkender alle borgere som ligeværdige. Vi er stolte af vores sejre på ligestillingsområdet. Homoseksuelle kan blive viet i kirken. Transkønnede betragtes ikke psykisk syge. Egenbetalingen ved kunstig befrugtning er fjernet, så alle har en chance for at få børn. Og der er skabt gennemsigtighed omkring mænd og kvinders løn. Vi er ikke i mål. VI kæmper f.eks. fortsat for, at homoseksuelle mænd kan donere blod, men ligestillingen er styrket markant de seneste år.

Mænd og kvinder skal have reelt lige muligheder
Nogle gange skal mænd og kvinder have forskellige tilbud for at blive behandlet lige. Selvom vi har lige muligheder på papiret, findes der stadig reelle forskelle i mænd og kvinders udfoldelsesmuligheder. Radikale Venstre ønsker et arbejdsmarked og et uddannelsessystem, der er mindre kønsopdelt end i dag. For når køn begrænser menneskers adgang til uddannelser, jobtyper og bestyrelseshverv, skader det ikke kun den enkelte, men hele samfundet. Radikale Venstre vil en anden vej. Gennem øget ligestilling skaber vi mere dynamik i samfundet, fordi flere talenter bliver bragt i spil. Det indebærer også ligestilling på barselsområdet.

International ligestilling
Radikale Venstre tager ansvar for ligestillingen – i Danmark og i verden. Sammen med vores internationale partnere går Danmark forrest i arbejdet med at sikre fremskridt for de kvinder, der rundt om i verden udsættes for diskrimination og forskelsbehandling. Radikale Venstre har et stort fokus på kvinders rettigheder i vores udviklingspolitik, både når det gælder om at forhindre vold og sikre flere kvinder i ledelser.