En væksthæmmer for erhvervslivet

Forsinket forlængelse af Hillerød Motorvejen er en væksthæmmer for erhvervslivet

af: Christina Thorholm, byrådsmedlem Hilllerød

Radikale Venstre i Allerød, Hillerød og Gribskov lytter til erhvervslivets ønsker, med hensyn til en forlængelse af Hillerød Motorvejen fra Allerød til Helsinge. Vi havde inviteret Martin Lidegaard til Hillerød for at han ved selvsyn kunne se på forholdene på motortrafikvejen. Martin Lidegaard bakker som folketingskandidat for Nordsjælland op om denne investering.

Mange erhvervsledere i Nordsjælland har udtalt, at en af de væsentligste forudsætninger for at bevare konkurrencekraften i en virksomhed, er en god infrastruktur. Flere virksomheder etablerer sig i området i og med at det er forholdsvis let at rekruttere arbejdskraft. De bor inden for en rimelig transporttid. Men med den øgede trafik intensitet gennem årene på Hillerød Motorvejen  og dens forlængelse nordpå, er udfordringen for erhvervslivet, at det bliver sværere at konkurrere om den kvalificerede arbejdskraft.

En borger fra  Ballerup, og som f.eks. ønsker en ansættelse i en virksomhed i  Hillerød, overvejer nøje, hvorvidt det kan betale sig at køre til Hillerød frem for at tage et job i Ballerup. Tiden spiller afgørende ind, idet mange familier har et stram tidsplan i hverdagen. Der skal afleveres og hentes børn i daginstitutioner og børnehaver og trafikpropper på motorvejen og motortrafikvejen kan være den faktor, at en potentiel medarbejder takker nej til et job i Hillerød.

Får Det Radikale Venstre sit ønske opfyldt, at en fremskyndelse af Hillerød Motorvejen til Helsinge vil vi i Nordsjælland fortsat have virksomheder, der er konkurrencedygtige, og samtidig  kunne vinke farvel til de mange dødsulykker, vi har oplevet ved Motorvejens overgang til Motortrafikvej ved Allerød. Vi skal derfor opfordre politikerne på Christiansborg til at fremme udbygningen af Hillerød Motorvejen