Det bedste ved Hillerøds skoler er…

Intet er vigtigere end vores børns skolegang og uddannelse. Vores børn fortjener muligheden for at kunne at gribe fremtiden. Vores børn fortjener chancen for at forme deres eget liv. Vores børn fortjener en skole, der ruster dem til fremtiden.
Af: Lasse Kjerulff

Spørger du mig, har vi ualmindeligt dygtige lærere, pædagoger og skoleledere i Hillerød. Men vores skoler skal blive endnu bedre.

Derfor er jeg kandidat til kommunalvalget i år for Radikale Venstre. Jeg vil kæmpe for, at byrådet giver vores børns skolegang og fremtidige muligheder topprioritet. Men jeg har en indrømmelse. Vi politikere ved langt fra altid, hvad der er bedst for vores skoler. Vi bliver alle sammen klogere af at lytte til hinanden. Derfor gik jeg i lørdags op og ned af gågade og spurgte borgerne: ”Hvad er det bedste ved vores skoler?”. Mens jeg stod der i sommerregnen uden foran Handelsbanken hørte jeg især tre inspirerende historier.

• En ung mor med hendes søn synes det bedste er at skolen i Nødebo har udeskole og nu med klassetrin helt op til 5. klasse.  Det fortæller mig, at vi skal kæmpe for skolerne i vores mindre lokalsamfund og sørge for at de fortsat kan tilbyde vores børn alternative læringsformer som ikke kun bygger på klasseundervisning.
  • En ung pige synes det bedste ved hendes skole er at hun har så mange gode kammerater. Det fortæller mig, at vi skal huske at lade vores børn være børn. Skolen handler ikke kun at lærer at læse og regne, det er også her vi lærer at omgås i sociale relationer.
  • En ældre mand synes det bedste ved vores skoler er at de slutter. For ham havde skolen ikke været en positiv oplevelse. Det fortæller mig, at vi skal kæmpe for den rummelige skole. Vores skoler skal kunne omfavne alle vores børn også dem som har det svært.

Traditionelt serverer politikerne forslagene, og så bliver vi målt og vejet hvert fjerde år. Den proces skal vendes på hovedet. Til gavn for vores børn. Vi skal suge erfaringerne til os og gøre vores skoler endnu bedre.