Barnets første 3 leveår er de vigtigste og skal prioriteres højere | Hillerød Radikale Venstre

Barnets første 3 leveår er de vigtigste og skal prioriteres højere

Barnets første 3 leveår er de vigtigste - for deres udvikling, evne til at knytte sig til andre mennesker, trivsel og indlæring.

af: Christina Thorholm

Forældre fra Hillerød udtrykte ved møde i foreningen Salto deres bekymringer. Forældrene beskrev, hvordan de oplever at se ensomme børn i dagtilbuddene, fordi der ikke er nok personale, børn der ikke var blevet skiftet mm.  Radikale mener, at målet er - en medarbejder til 3 vuggestuebørn, fordi børnenes udvikling de første leveår er så vigtig, at normeringerne skal øges. Der skal være mindst 75 % pædagoguddannede medarbejdere.

Mere fleksible tilbud står også på forældrenes ønskeseddel, så man kan få en fleksibel plads med tidlige/sene åbningstider, så barnet kan blive passet, når forældrene skal på arbejde.

Sundhedsplejen har fokus på barnet og forældrenes trivsel. Radikale vil gerne have flere sundhedsplejebesøg fordi sundhedsplejersken har kendskab til familien og har den tillid hos forældrene, der skal til for, at de kan være åbne om det, der kan være problematisk - så familien kan få den rette støtte til barnet for at komme videre.

Vi skal styrke samarbejde mellem de private udbydere og kommunen i det forebyggende arbejde. Salto en forening for småbørnsforældre, der har en masse at byde på, og som i samarbejde med Hillerød Kommune kan komme flere familier til gavn.